Om alvast in de stemming te komen: start de muziek (Trumpet Cross (Radio Tour)).

Wielrennen


Na enkele jaren gebadmintond te hebben, wat te belastend bleek te zijn voor mijn lijf, gevolgd door een jaartje zonder sport, heb ik eind 2004 een racefiets aangeschaft. Sindsdien heb ik het wielervirus te pakken en fiets ik zo'n 7000 tot 10000 km per jaar. Lekker stoempen tegen de wind op het vlakke, op de macht de Limburgse of Ardense heuvels op of je ritme zien te vinden in de échte klimmen in de Alpen, Pyreneeën of Dolomieten gevolgd door vliegende afdalingen, ik kan er geen genoeg van krijgen. Sinds 2013 heb ik een cyclocrosser aan het arsenaal toegevoegd en beleef in de winter enorm veel plezier aan het raggen door de bossen.
Ik heb enkele speciale tochten beschreven, evenals gereden klimmen. Ook heb ik een overzicht gemaakt van toertochten.



Mh2D 2010 Oirschot 2013



Klim Top-10

hoogte(m)    hoogteverschil(m)    lengte(km)   
Naam Land hoogteverschil(m)
Pico Veleta (NW) Spanje 2602
Nufenenpass / Passo della Novena (O) Zwitserland 2230
Col du Galibier (N) Frankrijk 2096
Observatorio de Sierra Nevada (NW) Spanje 2049
Passo di Pennes / Penser Joch (Z) Italië 1953
Furkapass (O) Zwitserland 1942
Grossglockner / Hochtor (N) Oostenrijk 1914
Col du Sanetsch (Z) Zwitserland 1870
Passo dello Stelvio / Stilfserjoch (O) Italië 1842
Passo Sella (N) Italië 1777


Vermogen

Van veel profwielrenners kom je wel eens het (klim)vermogen tegen. Vermogen bestaat uit het product van kracht en snelheid en vormt een goede maat om verschillende (fiets)prestaties met elkaar te kunnen vergelijken. Het leuke is dat je deze maat bij benadering vrij goed zelf kunt berekenen. Neem daarvoor een klim waarvan bekend is hoeveel hoogtemeters worden overwonnen, hoeveel tijd het kost en wat de massa van jezelf en de fiets (+bidon etc) is.
Allereerst bereken je het geleverde vermogen (het vermogen dat (zonder verlies) geleverd is om de hoogte te overwinnen):

vermogen (watt) = totale massa (kilogram) x 9.81 x hoogteverschil (meter) / tijd (seconden)

Energieverliezen, in de vorm van lucht- en rol- en mechanische weerstand, zijn bij benadering zo'n 10%, dus vermenigvuldig het berekende vermogen met 1.1.
Tot slot wordt het vermogen vaak uitgedrukt in een wattage per kilogram lichaamsgewicht (met meer spiermassa is immers meer vermogen te leveren):

vermogen/lichaamsmassa (watt/kilogram) = vermogen (watt) / lichaamsmassa (kilogram)

Als je het vermogen iets preciezer wilt weten moet je alle weerstanden (lucht, rol, mechanisch) iets preciezer in de berekening meenemen. Voor meer details, zie 'Velofilie'.

Voor enkele van mijn beklimmingen heb ik de gegevens en bijbehorende geleverde vermogens verzameld:

datum klim dh l  α  t  v  ml mf mtot Psubtot Ptot Ptot/ml Ptot,2 Ptot,2/ml
26-07-2007 Grossglöckner 1383 12.9 10.7 4511 10.3 73 11+1.0 85.0 256 281 3.07 272 2.97
17-08-2008 Alpe d'Huez (tijdrit) 1140 14.3 8.0 3605 14.3 70 8.8+0.5 79.3 246 270 3.87 314 4.49
20-07-2009 Passo delle Palade 1195 18.2 6.6 4090 16.0 71 9.4+1.5 81.9 235 259 3.21 299 4.21
23-08-2010 Luz-Ardiden (tijdrit) 995 13.0 7.7 3120 15.0 68 8.8+0.5 77.3 242 266 3.91 314 4.62
23-06-2011 Passo Giau 895 9.5 9.4 3067 11.1 71 8.8+0.5 80.3 242 266 3.75 268 3.77
31-07-2014 Alpe d'Huez (tijdrit) 1140 14.3 8.0 3654 14.1 72 8.8+1.0 81.8 250 275 3.82 318 4.42
10-08-2014 Le Mont Ventoux (tijdrit) 1603 21.3 7.5 5267 14.6 71 8.8+1.0 80.8 241 265 3.74 310 4.37

Opmerkelijk zijn de verschillen in geleverd vermogen tussen de simpele en preciezere berekeningen (Ptot,2). Bij de Grossglöckner komt de preciezere berekening lager uit terwijl hij op Alpe d'Huez en de Passo delle Palade hoger uitkomt. Het voornaamste verschil blijkt hem in luchtweerstand te zitten (op Alpe d'Huez gem. 14.3 km/u versus 10.3 op de Grossglöckner). Ik heb toch wel vertrouwen in de preciezere berekening aangezien ik in 2008 (ondanks dat ik ten tijde van de tijdrit wel vermoeid was) toch wel flink beter getraind was dan in 2007.

Een doorsnee prof levert zo'n 320-360 watt gedurende 1 uur (zie bijv 'Le Grimpeur'). Een ander vaak genoemd (bijv op northeastcycling.com) vermogen is 5.5-6.5 watt/kg voor topklimmers (maatje Armstrong). Hou er wel rekening mee dat ik het doe op een bruine boterham...




© Gert-Jan de Vries
Sitemap
RSS
LinkedIn
ResearchID