Om alvast in de stemming te komen: start de muziek (Trumpet Cross (Radio Tour)).
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your
Flash plugin.
Wielrennen
Na enkele jaren gebadmintond te hebben, wat te belastend bleek te zijn voor mijn lijf, gevolgd door een jaartje zonder sport, heb ik eind 2004 een racefiets aangeschaft. Sindsdien heb ik het wielervirus te pakken en fiets ik zo'n 7000 tot 10000 km per jaar. Lekker stoempen tegen de wind op het vlakke, op de macht de Limburgse of Ardense heuvels op of je ritme zien te vinden in de échte klimmen in de Alpen, Pyreneeën of Dolomieten gevolgd door vliegende afdalingen, ik kan er geen genoeg van krijgen. Sinds 2013 heb ik een cyclocrosser aan het arsenaal toegevoegd en beleef in de winter enorm veel plezier aan het raggen door de bossen.
Ik heb enkele
speciale tochten beschreven, evenals gereden
klimmen. Ook heb ik een overzicht gemaakt van
toertochten.
Klim Top-10
hoogte(m)
hoogteverschil(m)
lengte(km)
Naam |
Land |
hoogteverschil(m) |
Pico Veleta (NW) |
Spanje |
2602 |
Nufenenpass / Passo della Novena (O) |
Zwitserland |
2230 |
Col du Galibier (N) |
Frankrijk |
2096 |
Observatorio de Sierra Nevada (NW) |
Spanje |
2049 |
Passo di Pennes / Penser Joch (Z) |
Italië |
1953 |
Furkapass (O) |
Zwitserland |
1942 |
Grossglockner / Hochtor (N) |
Oostenrijk |
1914 |
Col du Sanetsch (Z) |
Zwitserland |
1870 |
Passo dello Stelvio / Stilfserjoch (O) |
Italië |
1842 |
Passo Sella (N) |
Italië |
1777 |
Vermogen
Van veel profwielrenners kom je wel eens het (klim)vermogen tegen. Vermogen bestaat uit het product van kracht en snelheid en vormt een goede maat om verschillende (fiets)prestaties met elkaar te kunnen vergelijken. Het leuke is dat je deze maat bij benadering vrij goed zelf kunt berekenen. Neem daarvoor een klim waarvan bekend is hoeveel hoogtemeters worden overwonnen, hoeveel tijd het kost en wat de massa van jezelf en de fiets (+bidon etc) is.
Allereerst bereken je het geleverde vermogen (het vermogen dat (zonder verlies) geleverd is om de hoogte te overwinnen):
vermogen (watt) = totale massa (kilogram) x 9.81 x hoogteverschil (meter) / tijd (seconden)
Energieverliezen, in de vorm van lucht- en rol- en mechanische weerstand, zijn bij benadering zo'n 10%, dus vermenigvuldig het berekende vermogen met 1.1.
Tot slot wordt het vermogen vaak uitgedrukt in een wattage per kilogram lichaamsgewicht (met meer spiermassa is immers meer vermogen te leveren):
vermogen/lichaamsmassa (watt/kilogram) = vermogen (watt) / lichaamsmassa (kilogram)
Als je het vermogen iets preciezer wilt weten moet je alle weerstanden (lucht, rol, mechanisch) iets preciezer in de berekening meenemen. Voor meer details, zie
'Velofilie'.
Voor enkele van mijn beklimmingen heb ik de gegevens en bijbehorende geleverde vermogens verzameld:
datum |
klim |
dh |
l |
α |
t |
v |
ml |
mf |
mtot |
Psubtot |
Ptot |
Ptot/ml |
Ptot,2 |
Ptot,2/ml |
26-07-2007 |
Grossglöckner |
1383 |
12.9 |
10.7 |
4511 |
10.3 |
73 |
11+1.0 |
85.0 |
256 |
281 |
3.07 |
272 |
2.97 |
17-08-2008 |
Alpe d'Huez (tijdrit) |
1140 |
14.3 |
8.0 |
3605 |
14.3 |
70 |
8.8+0.5 |
79.3 |
246 |
270 |
3.87 |
314 |
4.49 |
20-07-2009 |
Passo delle Palade |
1195 |
18.2 |
6.6 |
4090 |
16.0 |
71 |
9.4+1.5 |
81.9 |
235 |
259 |
3.21 |
299 |
4.21 |
23-08-2010 |
Luz-Ardiden (tijdrit) |
995 |
13.0 |
7.7 |
3120 |
15.0 |
68 |
8.8+0.5 |
77.3 |
242 |
266 |
3.91 |
314 |
4.62 |
23-06-2011 |
Passo Giau |
895 |
9.5 |
9.4 |
3067 |
11.1 |
71 |
8.8+0.5 |
80.3 |
242 |
266 |
3.75 |
268 |
3.77 |
31-07-2014 |
Alpe d'Huez (tijdrit) |
1140 |
14.3 |
8.0 |
3654 |
14.1 |
72 |
8.8+1.0 |
81.8 |
250 |
275 |
3.82 |
318 |
4.42 |
10-08-2014 |
Le Mont Ventoux (tijdrit) |
1603 |
21.3 |
7.5 |
5267 |
14.6 |
71 |
8.8+1.0 |
80.8 |
241 |
265 |
3.74 |
310 |
4.37 |
Opmerkelijk zijn de verschillen in geleverd vermogen tussen de simpele en preciezere berekeningen (P
tot,2). Bij de Grossglöckner komt de preciezere berekening lager uit terwijl hij op Alpe d'Huez en de Passo delle Palade hoger uitkomt. Het voornaamste verschil blijkt hem in luchtweerstand te zitten (op Alpe d'Huez gem. 14.3 km/u versus 10.3 op de Grossglöckner). Ik heb toch wel vertrouwen in de preciezere berekening aangezien ik in 2008 (ondanks dat ik ten tijde van de tijdrit wel vermoeid was) toch wel flink beter getraind was dan in 2007.
Een doorsnee prof levert zo'n 320-360 watt gedurende 1 uur (zie bijv
'Le Grimpeur'). Een ander vaak genoemd (bijv op
northeastcycling.com) vermogen is 5.5-6.5 watt/kg voor topklimmers (maatje Armstrong). Hou er wel rekening mee dat ik het doe op een bruine boterham...