Weblog


Omloop der Kempen 2011
2011-05-07 18:03:46
Terwijl vandaag de Giro van start gaat met een ploegentijdrit in Turijn, alwaar de renners met maar liefst (gemiddeld!) 55km/u hun parcours afraffelen, staat hier in Veldhoven de Omloop der Kempen op het programma. Morgen mogen de elite renners aan de slag in de koers, maar vandaag is de toerversie. Terwijl het Giro-parcours maar 20km telt, liggen er voor ons 165km 'parcours' klaar.
René heeft een groepje Tempo renners opgetrommeld, waar zich nog wat anderen bij voegen en om 8u mogen we los. Al gauw blijkt dat er van de ongeveer 20 rijders er flink wat zijn (vooral te herkennen aan grijze haren, een enigszins gedateerd stalen frame, een rode kop en de tong op het voorwiel) die duidelijk de verkeerde groep gekozen hebben, want vlotjes dunt de groep uit tot 11 man. Twee wat recenter Tempo renners hadden verwacht dat deze toertocht met de handjes op het stuur, twee aan twee, met 30-35km/u gereden zou worden, maar niets is minder waar. De groep van 11 draait goed en we rijden onze eigen ploegentijdrit: De eerste 65km gaan met 38.4km/u. Bij de pauze in Netersel besluiten we om direct door te rijden en een uurtje later zijn we terug bij af en staat er 100km op de teller. Het gemiddelde is ondertussen iets gezakt tot 37.4km/u en de temperatuur gestegen naar 26 graden Celsius. Een lekker gekoeld drankje gaat er dan ook wel in.

We gunnen ons een klein kwartiertje pauze, maar dan toch maar gauw weer verder voordat het te lekker zit op het terras en opstappen alleen maar lastiger wordt. 6 man resteren om de tweede omloop van 65km aan te vatten, en de benen geven aan dat we toch wel een beetje te hard van start zijn gegaan, want het loopt toch niet zo soepel meer. Toch gaat het allemaal nog vrij gladjes tot 130km waar we de beruchte klinkerstrook in de Baest aanvatten. Bij een eerdere editie heb ik al eens beschreven hoe deze strook de stuurmanskunsten op de proef stelt; op deze streetview is goed te zien hoe de steentjes hier gelegd zijn (overigens is dit zo ongeveer het beste stukje, gaten en kuilen zijn er voldoende te vinden). Na stevig doorgetrokken te hebben op deze strook, ben ik blij de benen even stil te kunnen houden, iets wat tijdens de Hel van Brabant wel anders was. Twee anderen zijn mij kort gevolgd, maar de drie anderen hebben toch een flink gat gelaten, dus even recupereren totdat de groep weer compleet is.

De laatste 30 km doen erg zeer, ook omdat de wind is aangesterkt tot zeker windkracht 4 (aldus Buienradar, maar op de open stukken vast nog wel wat meer), en ik heb een aantal keer mijn beurt moeten overslaan. 1 rijder is ondertussen afgeslagen en een ander eraf gereden, dus met 4 man vervolgt de rit. In de laatste 15km draai ik ook weer volop mee, al doet het toch iedere keer dat Mattie op kop komt weer zeer omdat het tempo dan telkens weer wat opgetrokken wordt. Of zijn verhaal van "het feest op de vorige avond" waar was... je kunt er je twijfels bij hebben, want hij had duidelijk de beste benen, zeker als ik terugdenk aan het onbeschrijflijke gevoel (dit keer gepaard gaand met menig ingehouden vloek) in de laatste kilometers waarbij de teller 45km/u aan gaf en ik met man en macht tegen het melkzuur vecht om het wiel maar te kunnen houden. Flink kapot weet ik geen comfortabele houding te vinden als we eenmaal neergeploft op een bankje bij de finish zitten, maar al gauw is het ergste zeer weer verdwenen en zit het toch wel lekker op het terras, terwijl de voorspelde 30 graden zowaar behaald werd.

Dit jaar zijn de 165km afgelegd met een gemiddelde van 36.9km/u in (inclusief pauze) 4u43m stevige kost.
Plaats een reactie Print Permanent link

© Gert-Jan de Vries
Sitemap
RSS
LinkedIn
ResearchID